Objawy autyzmu mogą się bardzo różnić u różnych osób. Choć autyzm jest obecny od wczesnego dzieciństwa, u niektórych osób objawy są widoczne już w pierwszym roku życia, a u innych stają się zauważalne znacznie później
Cechy i zachowania, które wskazują na spektrum autyzmu to między innymi:
- Trudności w nawiązywaniu przyjaźni z rówieśnikami
- Trudność w rozumieniu uczuć i myśli innych osób
- Brak dzielenia się swoimi zainteresowaniami z innymi np. dziecko nie dąży do tego, aby rodzice zwracali uwagę na rzeczy, które są dla niego interesujące
- Mniejsze dążenie do interakcji z ludźmi
- Unikanie kontaktu wzrokowego
- Opóźnienie rozwoju mowy
- Nietypowy ton głosu np. monotonny, pozbawiony melodyki ton (tzw. płaska prozodia)
- Branie słów dosłownie, nie rozumienie sarkazmu, żartów lub droczenia się
- Nie używanie gestów np. gestu wskazywania lub machania na do widzenia u dzieci
- Powtarzanie słów lub dźwięków (echolalia)
- Preferowanie niezmienności otoczenia i rutyny
- Intensywne zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy
- Powtarzalne zachowania np. kręcenie się, trzepotanie rękami, układanie zabawek w rzędach
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są objawy autyzmu u dzieci przed 3 rokiem życia?
- Jakie są objawy autyzmu u starszych dzieci?
- Jakie są objawy autyzmu u dorosłych?
- Co zrobić, jeśli podejrzewasz spektrum autyzmu?
Czym jest autyzm?
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, co oznacza, że wpływa na to jak osoba rozwija się w różnych obszarach. Atypowość rozwoju ma swoje źródło w funkcjonowaniu mózgu.
Przyczyny autyzmu nie są dokładnie poznane, ale prawdopodobnie mają wiele wspólnego z genetyką. Dodatkowo, na występowanie autyzmu mogą wpływać niektóre czynniki środowiskowe tj. wiek rodziców, bycie wcześniakiem. Autyzm występuje u ok. 1 na 100 osób.
Autyzm jest inny u każdej osoby – objawy autyzmu oraz ich nasilenie mogą się znacznie różnić, dlatego mówimy o spektrum autyzmu.
Objawy autyzmu widoczne się zazwyczaj w wieku niemowlęcym lub wczesnym dzieciństwie i utrzymują się przez całe życie, chociaż mogą się zmieniać w zależności od wieku i wsparcia, jakie otrzymuje dana osoba. Niektóre osoby dorosłe w spektrum autyzmu żyją zupełnie samodzielnie, inne osoby potrzebują znacznego wsparcia w wykonywaniu codziennych aktywności.
Diada autyzmu – objawy autyzmu występują w 2 obszarach:
- Relacje z ludźmi i komunikacja
- Stereotypowe zachowania, zainteresowania i wzorce aktywności
Dziecko przed 3 rokiem życia – wczesne objawy
Zachowania, które mogą wskazywać na spektrum autyzmu są zazwyczaj widoczne przez 3 rokiem życia.
Wczesne objawy autyzmu to:
- brak reakcji na swoje imię w 12 miesiącu życia
- brak zwracania uwagi na przedmioty na które patrzy rodzic lub które wskazuje rodzic
- brak gestów np. gest „papa” na pożegnanie w wieku 12 miesięcy
- brak gaworzenia w wieku 12 miesięcy,
- brak wskazywania palcem do 14 miesiąca życia
- małe zainteresowanie ludźmi
- brak kontaktu wzrokowego
- brak odwzajemniania uśmiechów i ekspresji twarzy rodzica,
- brak prób zainteresowania rodzica tym co je ciekawi
- brak zabawy “na niby” (np. udawanie, że karmi lalkę) w 18 miesiącu życia
Jeśli dostrzegasz te zachowania u dziecka, które ma 16-30 miesięcy, możesz wypełnić test przesiewowy na stronie badabada.pl. Często okazuje się, że zachowania, które niepokoją rodziców w tak wczesnym wieku mieszczą się w zakresie typowego rozwoju lub oznaczają niewielkie trudności. Zawsze jednak warto skonsultować swoje wątpliwości, żeby uniknąć stresu i w spokoju cieszyć się wspólnym czasem. Wczesna diagnoza jest ważna dla dzieci ze spektrum autyzmu, ponieważ jest szansą na szybszy dostęp do wspomagania rozwoju.
Więcej o rozpoznawaniu autyzmu u dzieci przed 3 rokiem życia dowiedz się z artykułu: Wczesne objawy autyzmu.
Objawy autyzmu u dzieci
Opisane poniżej zachowania i cechy mogą wskazywać na spektrum autyzmu. Warto pamiętać, że żadna osoba w spektrum autyzmu nie przejawia wszystkich tych zachowań, ale tylko niektóre z nich. Różne może być także nasilenie objawów.
Interakcje społeczne
Objawy autyzmu widoczne są w zakresie wchodzenia w interakcje z ludźmi i utrzymywania relacji. Osoby ze spektrum autyzmu nie stosują niepisanych reguł kontaktów z ludźmi np. jest im trudno zrozumieć kto i kiedy powinien mówić podczas rozmowy, nie wiedzą jak zaprosić rówieśnika do zabawy.
- dziecko wydaje się być niezainteresowane ludźmi lub nieświadome ich obecności
- nie potrafi inicjować kontaktu, bawić się wspólnie, zdobywać przyjaciół
- nie lubi być dotykane, trzymane na rękach lub przytulane
- w zabawie nie wchodzi w role
- nie angażuje się w zabawy w grupie
- nie naśladuje
- nie używa zabawek w kreatywny sposób
- nie bawi się na niby np. udawanie, że jedna rzecz jest inną np. miska to kapelusz, łyżka to mikrofon
- ma trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach
- wydaje się nie słyszeć, kiedy inni zwracają się do niego
- nie dzieli się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami
Komunikacja
Część osób w spektrum autyzmu (ok. 30%) nie mówi lub używa małej ilości słów, inne osoby uczą się mowy z opóźnieniem a jeszcze inne bardzo szybko uczą się mówić i chętnie posługują się skomplikowanym słownictwem. Mowa może być odbierana jako nietypowa. Osoby w spektrum autyzmu często mają trudność w komunikacji niewerbalnej tzn. rozumieniu i stosowaniu gestów, wyrazów twarzy lub nawiązywaniu kontaktu wzrokowego.
Komunikacja niewerbalna
- dziecko unika kontaktu wzrokowego
- jego mimika twarzy jest niedostosowana do wypowiedzi
- ma trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy
- wykonuje tylko nieliczne gesty w celach komunikacyjnych tj. wskazywanie szafki w celu otrzymania ulubionej zabawki
Komunikacja werbalna (mowa)
- dziecko mówi nietypowym tonem głosu lub z nietypowym rytmem mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania
- powtarza słowa lub zdania tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielenia odpowiedzi
- mówi o sobie w 3 osobie tj. Janek chce jabłko – zamiast: ja chcę jabłko
- agramatyzmy – nie uwzględnia w mowie form, odmiany wyrazów, wypowiada wyrazy w niepoprawnej formie gramatycznej
- wypowiedzi sprawiają wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
- dziecko ma trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień
- bierze wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumie poczucia humoru, ironii, metafor
Powtarzalne zachowania
Osoby ze spektrum autyzmu lubią niezmienność otoczenia oraz przywiązują się do rutyn. Często mają intensywne pasje.
- dziecko silnie przywiązuje się do rutyny np. nalega na codzienne chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły
- ma trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. płacze, kiedy przestawimy meble lub kiedy ma pójść do szkoły o innej godzinie niż zwykle
- przywiązuje się silnie do niektórych zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki
- spędza dużo czasu na zgłębianiu zainteresowania wąską dziedziną wiedzy np. auta, rozkłady jazdy, dinozaury, postacie z jednej bajki, liczby, odkurzacze określonej marki
- spędza dużo czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów np. wentylator, pralka; lub koncentruje się na specyficznej części przedmiotu np. kółko od auta
- wielokrotnie powtarza ruchy takie jak trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje
- ma nadmiernie lub bardzo słabe reakcje na doświadczenia zmysłowe: zapachy, dotykaną fakturę przedmiotów, smaki, dźwięki, np. dziecko reaguje na ciche dźwięki tak jakby były zbyt głośne, dziecko zdaje się nie czuć kiedy upadnie i rozbije kolano, dziecko płacze kiedy dotyka piasku. Są to tzw. zaburzenia sensoryczne. Mogą to być
Inne objawy często powiązane z autyzmem
- Hiperaktywnosć (dziecko jest bardzo aktywne)
- Impulsywność (dziecko reaguje bardzo szybko, bez zastanowienia)
- Mniejsza koncentracja uwagi
- Nietypowe preferencje co do jedzenia np. dzieci mogą jeść tylko jeden rodzaj pokarmu, odmawiać jedzenia pokarmu określonego koloru lub jeść niejadalne rzeczy (kredki, papier). Wiele osób z autyzmem ma nietolerancje pokarmowe i dolegliwości trawienne.
- Trudności ze snem np. trudności z zasypianiem, bezsenność.
- Nietypowe reakcje emocjonalne
- Nietypowe reakcje na ból
Współwystępowanie
U części osób ze spektrum autyzmu współwystępują: ADHD (30-80%, według różnych danych), niepełnosprawność intelektualna (ok. 30%), zaburzenia lękowe (ok. 40%), depresja (ok. 40%), epilepsja (12%, ale znacznie częściej u osób z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną – ok. 60%),
Zdarza się, że osoby w spektrum autyzmu mają tzw. umiejętności wysepkowe – wyjątkowe zdolności w wąskiej dziedzinie tj. szybkie liczenie w pamięci, rysowanie z pamięci z niezwykłą ilością detali, zapamiętywanie ciągów liczb.
Objawy autyzmu u młodzieży i u dorosłych
Częste objawy spektrum autyzmu u młodzieży i u dorosłych to:
- trudność w rozumieniu co inni ludzie myślą i czują
- odczuwanie dużego niepokoju w sytuacjach społecznych
- trudność w zdobywaniu przyjaciół lub preferowanie spędzania czasu w samotności
- niezamierzone bycie niemiłym lub okazywania braku zainteresowania innym
- trudność w opowiedzeniu o swoich uczuciach
- branie słów dosłownie np. nie rozumienie sarkazmu albo znaczenia powiedzonek, przysłów i metafor
- posiadanie takiej samej rutyny każdego dnia lub w określonych sytuacjach i odczuwanie dużego niepokoju, kiedy plan się zmienia
- nie rozumienie reguł społecznych np. kiedy nie przerywać innym wypowiedzi a kiedy przerywać
- niechęć do kontaktu wzrokowego i unikanie patrzenia innym w oczy
- zauważanie szczegółów, wzorców, dźwięków, zapachów lub innych bodźców, których nie zauważają inni
- dokładne planowanie wykonania działań i podążanie według planu
- duże zainteresowanie określonymi dziedzinami
- podchodzenie zbyt blisko do innych osób albo dyskomfort kiedy inni podchodzą zbyt blisko lub dotykają
Jeśli podejrzewasz, że jesteś w spektrum autyzmu, możesz wypełnić Kwestionariusz AQ, dostępny w Internecie. Wynik kwestionariusza wskazuje na nasilenie cech związanych ze spektrum autyzmu. Wysoki wynik często uzyskują osoby ze spektrum autyzmu, co może sugerować, że warto rozważyć diagnozę.
Osoby które poszukują diagnozy w dorosłości, ponieważ zauważają u siebie cechy spektrum, mogą odnaleźć siebie w profilu Zespołu Aspergera.
Bycie w spektrum autyzmu, oprócz trudności, oznacza także posiadanie specyficznych zdolności np. umiejętność dostrzegania szczegółów, dobra koncentracja uwagi, wytrwałość, kreatywność, oryginalność, dobra pamięć, myślenie analityczne, pasja do zgłębiania tematu zainteresowań, szczerość i lojalność.
Autyzm u mężczyzn i u kobiet
Autyzm diagnozuje się ok. 4 razy częściej u mężczyzn niż u kobiet. Ostatnio dowiadujemy się coraz więcej o tym, że objawy autyzmu mogą wyglądać inaczej u kobiet niż u mężczyzn a rozpoznanie spektrum autyzmu u dziewczynek i kobiet może być trudniejsze.
Tutaj znajdziesz więcej informacji o autyzmie u dziewczynek i kobiet.
Diagnoza spektrum autyzmu
Diagnoza spektrum autyzmu stawiana jest przez doświadczonego psychiatrę lub przez zespół specjalistów, podczas kilku spotkań. Jeśli podejrzewasz autyzm u dziecka lub u siebie, możesz skonsultować się ze specjalistą w tej dziedzinie (psychologiem, pedagogiem specjalnym lub psychiatrą), który wstępnie oceni, czy konieczna jest diagnoza.
Więcej o diagnozie przeczytasz w artykule: Diagnoza autyzmu – wszystko o diagnozowaniu
Dokładne kryteria diagnostyczne poznasz czytając artykuł: Klasyfikacje diagnostyczne autyzmu.
Zrozumienie objawów autyzmu
Wiedza na temat sposobu odbierania świata przez osoby w spektrum autyzmu, sprawia, że możemy lepiej pomagać. Na przykład:
- kiedy wiemy, że nadwrażliwość na dźwięki to duży dyskomfort, rozumiemy jak ważne jest zorganizowanie przestrzeni do wyciszania się
- kiedy wiemy, że osoby w spektrum autyzmu nie lubią zmian, wprowadzanie ich stopniowo może być dobrym rozwiązaniem
- kiedy wiemy, że osoby w spektrum autyzmu mają tendencję do zagłębiania się w swoją dziedzinę zainteresowań, możemy zastanowić się jak wykorzystać te zainteresowania do odnoszenia sukcesów w szkole lub w pracy
- kiedy znamy styl komunikowania się osób z autyzmem, jesteśmy bardziej wyrozumiali i mówimy bardziej bezpośrednio
- jeśli wiemy, że dziecko nie zwraca na nas uwagi, kiedy do niego mówimy, bo ma autyzm, możemy nauczyć się innych, efektywnych sposobów przyciągania jego uwagi
Źródła:
Autor: dr Kinga Ferenc