Podstawowe informacje wyjaśniające czym jest autyzm, znajdziesz w artykule Autyzm - prostymi słowami

„Autyzm w szkole” – ważna konferencja odbyła się w Poznaniu

Myślą przewodnią konferencji Autyzm w szkole było spojrzenie na sytuację osoby z autyzmem w szkole z wielu perspektyw: nauczycieli, osób z ASD, rodziców, terapeutów, dyrektorów szkół.

Konferencja odbyła się w Poznaniu 4 czerwca 2016. Organizatorami były 2 poznańskie fundacje – Fundacja Na Niebiesko i Fundacja Fiona oraz Akademia Wychowania Fizycznego (AWF). Na sali obecnych było ponad 300 osób – była to jedna z największych konferencji na temat autyzmu w tym roku.

plakat-autyzm-w-szkole

Uczniowie z autyzmem mogą uczyć się w placówkach masowych, integracyjnych, szkołach specjalnych, w systemie edukacji domowej.

 

  • Jak wyglądają regulacje prawne w procesie ich kształcenia, na jakie wsparcie mogą liczyć uczniowie, rodzice?
  • Co jest najważniejsze w wyborze tej najlepszej dla dziecka opcji?
  • Jak się ma diagnoza do potencjału i ograniczeń?
  • Jak podążać za indywidualnymi potrzebami takiego ucznia w grupie?

Na te i inne pytania odpowiedzą specjalnie zaproszeni prelegenci, goście i sami uczestnicy konferencji. Przedstawiciele KAŻDEJ ze stron. Bo w tej dyskusji każdy głos jest ważny. [Organizatorzy]

Uczniowie z ASD w szkołach ogólnodostępnych

W 17% szkół w Poznaniu są dzieci z autyzmem i z Zespołem Aspergera (duża część dzieci w szkołach ogólnodostępnych) – mówiła Renata Jocz z Wydziału Oświaty miasta Poznań.

autyzm-w-szkole-1
fot. Jaromir Wróblewski

Temat “autyzm w szkole” dotyczy dużej części szkół. Nauczyciele szkół ogólnodostępnych często nie rozumieją uczniów z autyzmem, ale chcą się doszkalać. Wśród uczestników konferencji byli nauczyciele ze szkół ogólnodostępnych, którzy pierwszy raz w swoje karierze zawodowej mieli w klasie ucznia z ASD.

Duża odpowiedzialność spoczywa na nauczycielach – mówiła Elżbieta Olszak, dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Niezbędne są wiedza i zrozumienie autyzmu oraz kompetencje metodyczne, ale również dobra wola, empatia, innowacyjność i pomysłowość.

Sławomir Wrembel ze Stowarzyszenia Otwarte Drzwi opowiadał o tworzonej przez stowarzyszenie szkole. Ambicją stowarzyszenia jest stworzenie miejsca spełniającego najwyższe standardy dla edukacji osób z ASD – szkół i ośrodka wczesnej interwencji. We wrześniu 2016 rozpoczyna działalność pierwsza szkoła. Trzymajmy kciuki!

Uczeń ze spektrum autyzmu narażony na odrzucenie przez rówieśników w szkole

Katja, autorka bloga Koci Świat ASD, opowiadała o sytuacji szkolnej osób z ASD. Mówiła o swoich własnych doświadczeniach szkolnych. Nauczycielach, którzy ignorują dręczenie uczniów – nie reagując na przemoc, zezwalają na nią. Uczniowie, którzy myślą głównie o tym jak unikać ataków ze strony uczestników, nie mają czasu uczyć się. Uczeń, który próbuje bronić się bywa oskarżany o bycie agresywnym.

autyzm-w-szkole-katja
fot. Jaromir Wróblewski

Po konferencji pojawiły się komentarze osób z ZA mówiące – to nie jest jedyny możliwy scenariusz. Sytuacja osoby ze spektrum autyzmu w szkole jest sprawą indywidualną, pobyt w szkole może być bardziej pozytywnym doświadczeniem.

Jak uczą się osoby z ASD

Wykład dr Barbary Wińczury przybliżył słuchaczom szczegółowo deficyty percepcyjne, które warunkują sposób uczenia się osób ze spektrum autyzmu. Wskazówki dla nauczycieli przyniósł wykład interaktywny prowadzony przez Elżbietę Olszak oraz Annę Janiak (z Fundacji Fiona).

Osoby z ASD potrzebują jasnych instrukcji i tłumaczenia na konkretach. Powiedzenie „podejdź do dzieci i pobaw się z nimi” jest zupełnie niezrozumiałe dla ucznia ze spektrum autyzmu. Dla zobrazowania tego jak dokładna, konkretna i obrazowa powinna być instrukcja Katja wyświetliła „instrukcję obsługi kota”.

autyzm-w-szkole-2
fot. Jaromir Wróblewski

Ważnym tematem jest zadbanie o potrzeby sensoryczne ucznia z ASD. Nie wymaga to dużego wysiłku ze strony szkoły a jest wielkim plusem dla ucznia, który dzięki temu może lepiej koncentrować się na lekcjach np. dla niektórych osób ważne jest gryzienie ołówków (lub specjalnych naszyjników do gryzienia), żucie gumy, bujanie się, przymykanie oczu – takie czynności pozwalają niektórym uczniom na lepsze przyswajanie wiedzy, dlatego staramy się nie oceniać z góry takiego zachowania jako negatywne i „nie na miejscu”.

Niektóre cechy spektrum autyzmu mogą być przydatne w szkole np. stereotypowe zainteresowania. Podnoszą motywację do nauki, kiedy w tematykę lekcji wplatają się elementy szczególnych zainteresowań. Pokazują ucznia jako szczególnie zdolnego na tle innych, dzięki temu podnoszą jego status w grupie.

autyzm-w-szkole-5

Dyskusja poprowadzona przez prof. Stanisława Kowalika dotyczyła głównie organizacji edukacji dla osób z ASD. Pierwsze pytanie dotyczyło edukacji specjalnej i edukacji włączającej – profesor pytał, która forma edukacji jest korzystniejsza dla uczniów ze spektrum autyzmu. Zdania były podzielone. Kilka osób podkreślało wagę gotowości do edukacji włączającej – dziecko przygotowane odpowiednio w placówce terapeutycznej, zaczyna naukę w szkole ogólnodostępnej.

Więcej na temat przyjaznego środowiska szkolnego możesz też przeczytać w artykule: Tworzenie środowiska przyjaznego dzieciom ze spektrum autyzmu

W podsumowaniach konferencji przewijała się myśl „Rozmawiajmy na ten temat więcej! Kiedy odbędzie kolejna konferencja?”

autyzm-w-szkole-6

Zapraszamy do zadawania pytań i komentowania tematu, postaramy się opisać wszystkie zaproponowane tematy w osobnych artykułach.

Podobne artykuły