Mediacja rówieśnicza – jak koledzy i koleżanki z klasy mogą pomóc uczniowi z autyzmem

Mediacja rówieśnicza – jak koledzy i koleżanki z klasy mogą pomóc uczniowi z autyzmem

Podczas mediacji rówieśniczej wybrani oraz odpowiednio przygotowani przez pedagoga/psychologa rówieśnicy, stają się dla ucznia w spektrum autyzmu przewodnikami w życiu społecznym w klasie. Rówieśnicy uczą się sposobów na angażowanie kolegi/koleżanki z autyzmem we wspólne aktywności – wciąganie w zabawy, pracę w grupach, rozmowy. Mediacja rówieśnicza (peer-mediated instruction/intervention PMI) to interwencja terapeutyczna dla dzieci w spektrum […]
Powstaje wyjątkowa szkoła podstawowa dla dzieci ze spektrum autyzmu [Wrocław]

Powstaje wyjątkowa szkoła podstawowa dla dzieci ze spektrum autyzmu [Wrocław]

Szkoła, w której dzieci z autyzmem będą czuły się świetnie i otrzymają kompleksowe wsparcie – to wielkie marzenie rodziców. Hania Adamczyk i Agnieszka Kałek, dwie doświadczone terapeutki, które pracują z dziećmi ze spektrum autyzmu we Wrocławiu, opowiadają w jaki sposób tworzą autorską szkołę podstawową Jak dobrze zacząć dzień Od czego będzie zaczynał się dzień w […]
Podejście TEACCH w terapii autyzmu

Podejście TEACCH w terapii autyzmu

TEACCH jako wiodące podejście w pracy z osobami ze spektrum autyzmu Autor: Paulina Zawadzka Wakacyjnie rozmyślając o kolejnym roku szkolnym, chciałabym przybliżyć doświadczenia szkół z różnych stron świata, jak największej liczbie nauczycieli, którzy od września rozpoczną pracę z uczniami ze spektrum autyzmu. Dobre metody i techniki pracy nie wystarczą, by uczniowi ze spektrum autyzmu było […]
Wywiad z Moniką Rezmer i Aleksandrą Sikorską ze Stowarzyszenia Niebieski Klucz

Wywiad z Moniką Rezmer i Aleksandrą Sikorską ze Stowarzyszenia Niebieski Klucz

Do nas przychodzili rodzice z orzeczeniem i pytali „Co dalej?”. To od nas dowiadywali się jakie prawa i „przywileje” ma dziecko niepełnosprawne – Monika Rezmer i Aleksandra Sikorska, prezes i wiceprezes Stowarzyszenia Niebieski Klucz opowiadają nam o tym, jakie wsparcie dla rodziców i dzieci z ASD jest dostępne w mniejszych miejscowościach. Oraz o tym jak […]
„Autyzm w szkole” – ważna konferencja odbyła się w Poznaniu

„Autyzm w szkole” – ważna konferencja odbyła się w Poznaniu

Myślą przewodnią konferencji Autyzm w szkole było spojrzenie na sytuację osoby autystycznej w szkole z wielu perspektyw: nauczycieli, rodziców, terapeutów, dyrektorów szkół oraz uczniów ze spektrum autyzmu. Konferencja odbyła się w Poznaniu 4 czerwca 2016. Organizatorami były 2 poznańskie fundacje – Fundacja Na Niebiesko i Fundacja Fiona oraz Akademia Wychowania Fizycznego (AWF). Na sali obecnych było […]
Edukacja włączająca – co oznacza dla dzieci i rodziców

Edukacja włączająca – co oznacza dla dzieci i rodziców

Jak zorganizować najlepszą edukację dla osób ze spektrum autyzmu w Polsce? Ten artykuł przedstawia ogólne informacje na temat edukacji włączającej.
Muzea przyjazne osobom z autyzmem

Muzea przyjazne osobom z autyzmem

Akcja pod nazwą "Miejsce przyjazne osobie z autyzmem" nabiera coraz większego rozmachu. Za swoje starania doceniane są kawiarnie, restauracje, muzea, przedszkola... Tym razem Fundacja Prodeste skoncentrowała się na muzeach. Jak stać się miejscem bardziej przyjaznym? - opowiadają pracownicy Fundacji, muzealnicy i uczestnicy zajęć w muzeach.
Kontakt wzrokowy – jak nauczyć kontaktu wzrokowego dziecko z autyzmem?

Kontakt wzrokowy – jak nauczyć kontaktu wzrokowego dziecko z autyzmem?

Osoby ze spektrum autyzmu - dzieci i dorośli - bardzo często mają trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego. Kiedy warto pracować nad kontaktem wzrokowym? A kiedy nie warto? Nie jest to łatwe pytanie. Prześledźmy kilka podejść do tematu!
Tworzenie środowiska przyjaznego dzieciom w spektrum autyzmu

Tworzenie środowiska przyjaznego dzieciom w spektrum autyzmu

Uczeń ze spektrum autyzmu zdobywa wiedzę i postrzega świat inaczej niż rówieśnicy. W naszej mocy jest tworzenie bezpiecznego środowiska sprzyjającego nauce w szkole i domu!
Edukacja dla dziecka ze spektrum autyzmu – jaką szkołę wybrać

Edukacja dla dziecka ze spektrum autyzmu – jaką szkołę wybrać

W Polsce to rodzice decydują o rodzaju szkoły. Uczniowie z autyzmem mogą uczyć się w szkołach masowych, integracyjnych lub w klasach terapeutycznych. Jakie dzieci odniosą korzyści w poszczególnych rodzajach szkół?
Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego

Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest dla dzieci z niepełnosprawnościami. Zawiera zalecenia dotyczące wsparcia, które szkoła ma obowiązek zapewnić uczniowi.
Orzekanie o niepełnosprawności – autyzm

Orzekanie o niepełnosprawności – autyzm

Orzeczenie o niepełnosprawności potrzebne jest do uzyskiwania ulg i wsparcia finansowego. W artykule opisujemy sprawy formalne związane z orzeczeniem, istotne z perspektywy rodzica dziecka ze spektrum autyzmu.

PolskiAutyzm.pl wspiera osoby ze spektrum autyzmu oraz ich bliskich od 2015 roku.

Pracujemy na rzecz poprawy jakości życia osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin poprzez zapewnienie dostępu do rzetelnej wiedzy o spektrum autyzmu i do informacji o sieci wsparcia.

© Polski Autyzm 2015-2025. Wszelkie prawa zastrzeżone.