![Mediacja rówieśnicza - jak koledzy i koleżanki z klasy mogą pomóc uczniowi z autyzmem](https://polskiautyzm.pl/wp-content/uploads/2020/08/children-girls-conversation-discussion-335x186.jpg 335w, https://polskiautyzm.pl/wp-content/uploads/2020/08/children-girls-conversation-discussion-167x93.jpg 167w, https://polskiautyzm.pl/wp-content/uploads/2020/08/children-girls-conversation-discussion-670x372.jpg 670w)
Powstaje wyjątkowa szkoła podstawowa dla dzieci ze spektrum autyzmu [Wrocław]
Szkoła, w której dzieci z autyzmem będą czuły się świetnie i otrzymają kompleksowe wsparcie – to wielkie marzenie rodziców.
Hania Adamczyk i Agnieszka Kałek, dwie doświadczone terapeutki, które pracują z dziećmi ze spektrum autyzmu we Wrocławiu, opowiadają w jaki sposób tworzą autorską szkołę podstawową
Każdy dzień rozpoczynać się będzie przygotowaniem wspólnego śniadania. Ten stały element dnia będzie nie tylko przyjemną rutyną i nauką samodzielności, ale przede wszystkim wspólnym celebrowaniem posiłku. To czas na rozmowy, dzielenie się ze sobą, nie tylko posiłkiem, ale i emocjami, z którymi dzieci rozpoczęły dzień. Po śniadaniu dzieci rozejdą się do swoich klas i razem ułożą obrazkowy plan dnia, dokonując wspólnych (czyli negocjowanych z kolegami i koleżankami z klasy!) wyborów.
Dzieci będą uczyły się w grupach czteroosobowych pod kierunkiem nauczyciela przy wsparciu psychologa i logopedy. Praca w tak kameralnym gronie pozwoli nauczycielom poznać indywidualne możliwości uczniów, wspierać ich w rozwijaniu zainteresowań i osiąganiu sukcesów. Małe grupy sprzyjają budowaniu poczucia bezpieczeństwa u dzieci i dają szansę na budowanie bliskich relacji z rówieśnikami. Poza tym pozwalają na ograniczenie bodźców (np. hałasu), które mogą rozpraszać uczniów i utrudniać im wykorzystywanie własnego potencjału.
Zajęcia edukacyjne rozpoczynają się o godzinie 9:00 i trwają do 13:00. Edukacja odbywa się w dużej mierze w formie warsztatów. Będziemy uczyć się też na świeżym powietrzu. Do dyspozycji mamy nowy kompleks sportowy, gdzie można grać w gry zespołowe. Każde dziecko ma również terapię indywidualną z psychologiem, logopedą, pedagogiem specjalnym.
Zdecydowałyśmy się na otwarcie naszej szkoły w budynku, w którym mieści się publiczna szkoła podstawowa (mamy osobne skrzydło). Uważamy, że bliska współpraca dwóch miejsc np. wspólne wycieczki i organizacja wydarzeń, będzie miała dobry wpływ na uczniów ze spektrum autyzmu (jak również na dzieci z sąsiedztwa) 🙂
Dodatkowy plus to, że nasza mała grupa uczniów może korzystać ze wszystkich dobrodziejstw tej placówki.
Według nas szkoła podstawowa to “nauka w jaki sposób się uczyć”. Każdy z nas – absolwentów szkoły – wie, że to nie wykute na pamięć wiadomości są najważniejszą rzeczą wyniesioną z edukacji.
Ważne dla dziecka ze spektrum autyzmu jest znalezienie właściwego sposobu, który pozwala mu samodzielnie zdobywać informacje i wykorzystywać je do samodzielnego rozwiązywania zadań i codziennych problemów. Dziecko powinno nauczyć się nie tyle wykonywania konkretnych zadań, ale umiejętności „radzenia sobie” – czyli poszukiwania własnych rozwiązań w zależności od zmieniających się warunków sytuacji.
Dzieci ze spektrum autyzmu mają trudności z generalizacją, tzn. z przeniesieniem umiejętności nauczonej w jednej sytuacji na inne sytuacje np. dziecko potrafi wykonywać obliczenia jedynie podczas zadań w szkole, ale nie wykorzystuje tego w sklepie, na przystanku, w kuchni czy podczas zabawy.
Mała klasa terapeutyczna, maksymalnie zindywidualizowana i nastawiona na potrzeby dziecka, jest doskonałym środowiskiem do takiej „nauki w jaki sposób się uczyć”. Dziecko, które nabędzie odpowiednich umiejętności w pierwszych latach edukacji, w następnym etapie może być gotowe do podjęcia nauki w większej grupie.
Uważamy, że najważniejsza w rozwoju człowieka jest możliwość nawiązywania bliskich relacji z innymi ludźmi. Zależy nam na tym, by nasi uczniowie potrafili nawiązywać satysfakcjonujące relacje z rówieśnikami i innymi osobami w swoim otoczeniu. Będziemy wpierać dzieci w lepszym poznaniu samych siebie – swoich potrzeb, mocnych i słabych stron. W szkole będziemy prowadzić intensywny trening umiejętności społecznych (TUS) czyli grupowe zajęcia, w czasie których dzieci będą uczyć się rozpoznawania emocji u siebie i innych, odczytywania gestów czy przestrzegania zasad i norm społecznych.
Przykładowo, dzieci będą ćwiczyć opowiadanie o swoich doświadczeniach czy zainteresowaniach lub uczyć się jak radzić sobie w różnych sytuacjach z życia codziennego.
Podstawa programowa w szkole będzie dostosowana do potrzeb dzieci ze spektrum autyzmu. Będziemy się uczyć i doświadczać w różnych sytuacjach , również poza murami szkoły. Ważny jest dla nas kontakt ze światem pozaszkolnym. Chcemy intensywnie uczestniczyć w dynamicznym życiu miasta. Będziemy chodzić do muzeów, teatrów, kawiarni, parków. Chcemy, aby umiejętności zdobyte w szkole, mogły być zastosowane w wielu realnych życiowych sytuacjach.
Kolejną kluczową sprawą jest umiejętność komunikowania się z drugą osobą. Wielu z naszych podopiecznych nie posługuje się mową, dlatego korzystamy z alternatywnych metod komunikacji takich jak gesty (np. makaton) lub obrazki (np. PECS, program MÓWik). Sposób ich wykorzystania dostosowujemy do indywidualnych możliwości dziecka.
Dobrze rozumiemy, że w szkole rola rodziców jest szczególna. Plany terapii tworzymy wspólnie i ewaluujemy je co 3 miesiące, żeby wychodziły naprzeciw aktualnym potrzebom dzieci. Jesteśmy otwarte na dyskusje, spotkania, konsultacje. W szkole chcemy zorganizować grupę wsparcia dla rodziców pod opieką psychologa, który pomoże rodzicom rozwiązywać rodzicom również problemy pozaszkolne. Planujemy również możliwość uczestnictwa w szkoleniach oraz warsztatach dla rodziców i rodzeństwa.
(Wszystkie zdjęcia zostały zrobione podczas warsztatów w galerii sztuki, prowadzonych jako wydarzenie towarzyszące wystawie Z Innej Perspektywy, zorganizowanej przez Fundację Kolorowa Inicjatywa)
Od lat wspieramy rodziny osób ze spektrum autyzmu. Na co dzień prowadzimy terapię z dziećmi. Niejednokrotnie podczas rozmów z rodzicami słychać było niepokój i obawę o dalszą edukację po zakończeniu etapu przedszkolnego. We Wrocławiu istnieją tylko trzy szkoły dedykowane dzieciom ze spektrum autyzmu – a potrzeba istnienia takich szkół jest ogromna!
Hanna Adamczyk (dyrektor placówki / główny terapeuta)
Prezes fundacji Kolorowa Inicjatywa, nadzór merytoryczny nad Kolorową Akademią.
Pedagog specjalny o specjalizacji edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, specjalista wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju małego dziecka, terapeuta, instruktor metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne oraz historyk.
Specjalizuje się w terapii i diagnozie funkcjonalnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe poprzez udział w wielu szkoleniach, konferencjach i sympozjach.
W pracy najważniejsze jest dla niej rozpoznanie indywidualnych potrzeb dziecka oraz zastosowanie kompleksowego, wieloaspektowego oddziaływania terapeutycznego. Priorytetem jest pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu we wzmocnieniu się w kompetencjach rodzicielskich oraz zdobyciu umiejętności wykorzystania codziennych sytuacji do rozwoju prawidłowych relacji społecznych.
Zdobyła doświadczenie pracując jako dyrektor i terapeuta w przedszkolach terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (Dzień dobry, Subrideo). Prowadzi prywatną praktykę terapeutyczną. Obecnie zatrudniona w Poradni dla Osób z Autyzmem przy ul. Lindego, gdzie prowadzi grupy dzieci w wieku 6-10 oraz 10-13 lat. Diagnosta i terapeuta w ośrodku Alfa Aridani.
Agnieszka Kałek
Współzałożycielka fundacji Kolorowa Inicjatywa, która ma na celu wsparcie osób ze spektrum autyzmu w codziennym życiu w społeczeństwie.
Ukończyła studia na kierunkach: pedagogika specjalna – terapia pedagogiczna i rewalidacja indywidualna (magisterskie), pedagogika specjalna – oligofrenopedagogika z pedagogiką wczesnoszkolną oraz wychowanie przedszkolne i opiekę nad dzieckiem (licencjackie) na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest certyfikowanym terapeutą integracji sensorycznej. Posiada doświadczenie w pracy z grupą dzieci ze spektrum autyzmu, w terapii indywidualnej oraz w kierowaniu placówką terapeutyczną (Przedszkole Subrideo). W pracy pedagoga najważniejsze są dla niej pokora, zaangażowanie i otwartość.
Swoje działania terapeutyczne koncentruje na budowaniu relacji z dziećmi i rozwijaniu umiejętności społecznych. Ceni współpracę z rodzicami, podkreślając ich ważną rolę w procesie terapeutycznym. W swojej pracy wykorzystuje różne metody i techniki pracy, podążając za potrzebami dzieci, wciąż poszukując inspiracji i doskonaląc swój warsztat.
Niepubliczna Specjalna Szkoła Podstawowa dla Dzieci z Zaburzeniami Ze Spektrum Autyzmu
ul. Aleja Pracy 24, Wrocław
Tel. 609-628-537, 693-172-998
E-mail: kolorowawroclaw@gmail.com
Strona: kolorowaakademia.eu
Fundacja Kolorowa Inicjatywa