Objawy autyzmu – czy moje dziecko ma autyzm?
Objawy autyzmu zwykle są widoczne we wczesnym dzieciństwie (przed 3 rokiem życia). Wczesne oznaki autyzmu można zaobserwować przede wszystkim w rozwoju społecznym i komunikacyjnym. Wczesne wykrycie spektrum autyzmu jest ważne, ponieważ umożliwia dobranie działań wspierających dziecko w dalszym rozwoju.
Wczesne objawy autyzmu to:
- małe zainteresowanie ludźmi
- brak kontaktu wzrokowego
- brak odwzajemniania uśmiechów i ekspresji twarzy rodzica
- brak reakcji na swoje imię w 12 miesiącu życia
- brak gaworzenia do 12 miesiąca
- brak patrzenia na przedmioty na które patrzy rodzic lub które wskazuje rodzic
- brak gestów np. gestu „papa” na pożegnanie w wieku 14 miesięcy
- brak wskazywania palcem na interesujące przedmioty lub wydarzenia w wieku 14 miesięcy
- brak prób zainteresowania rodzica tym co je ciekawi np. wskazywanie palcem na ciekawą zjeżdżalnię na placu zabaw lub przynoszenie wykonanej wieży z klocków
- brak zabawy “na niby” (np. udawanie, że karmi lalkę) w 18 miesiącu życia
Wczesne objawy autyzmu
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, ale jednocześnie każde dziecko uczy się określonych umiejętności w tej samej kolejności, np. najpierw siadanie, później stanie a później chodzenie. Takie ważne umiejętności, które dziecko nabywa w toku rozwoju nazywamy kamieniami milowymi. Dziecko powinno osiągać kamienie milowe w określonym czasie, ale nie chodzi o określony tydzień lub miesiąc życia, ale o szerszy zakres np. dziecko może nauczyć się siadania pomiędzy 4 a 9 miesiącem życia. Jeśli dziecko nie opanuje danej umiejętności w określonym zakresie czasu mówimy o opóźnieniach w rozwoju, które są sygnałem do pilnej konsultacji ze specjalistą.
Kamienie milowe opisują nie tylko rozwój motoryczny (czyli naukę chwytania i poruszania się) lub rozwój mowy, ale też rozwój społeczno-komunikacyjny (czyli sposoby na nawiązywanie relacji z ludźmi). Opóźnienia w tym zakresie mogą wskazywać na spektrum autyzmu. Chociaż takie opóźnienia mogą być trudne do zauważenia bez odpowiedniej wiedzy, rodzice często intuicyjnie czują, że „coś jest nie tak”.
Opóźnienia kamieni milowych w rozwoju, które mogą wskazywać na spektrum autyzmu:
- 6 miesiąc – dziecko nie uśmiecha się do ciebie, nie wykazuje innej radosnej ekspresji
- 9 miesiąc – dziecko nie odwzajemnia uśmiechów, ekspresji twarzy, nie odpowiada na wydawane przez ciebie dźwięki
- 12 miesiąc – brak gaworzenia, brak reakcji na imię
- 14 miesiąc – brak gestu wskazywania palcem, brak gestów używanych do komunikacji tj. papa
- 16 miesiąc – brak słów lub używanie tylko kilku słów
- 18 miesiąc – brak zabawy na niby (np. karmienie lalki)
- 24 miesiące – dziecko nie używa w sposób sensowny zdań złożonych z 2 słów (zdania powinny być wypowiadane spontanicznie, nie tylko powtarzane)
Objawy autyzmu przed 3 rokiem życia
Inne wczesne objawy autyzmu, które możemy zaobserwować przed 3 rokiem życia widoczne są w zakresie nawiązywania relacji z ludźmi, komunikacji, zabawy i specyficznych wzorców zachowania. Co ważne, żadne dziecko ze spektrum autyzmu nie wykazuje wszystkich objawów. Nasilenie objawów również jest zróżnicowane. Przykładowo, niektóre dzieci nie nawiązują kontaktu wzrokowego, inne w mniejszym stopniu patrzą w oczy a jeszcze inne patrzą w oczy tylko w niektórych sytuacjach (np. kiedy o coś proszą). Obraz autyzmu może być bardzo zróżnicowany u różnych osób.
Interakcje społeczne
- Brak zainteresowania innymi dziećmi
- Brak dzielenia się radością tzn. kiedy jest zadowolone nie próbuje tego pokazać rodzicowi poprzez uśmiech i kontakt wzrokowy
- Nie rozwija relacji z rówieśnikami
- Nie dołącza do aktywności innych
- Nie kieruje uwagi dorosłych na własne działania
- Nie zwraca uwagi innych
- Nie unosi rąk, aby być podniesionym
- Nie okazuje uczuć
- Nie szuka ani nie oferuje pocieszenia
- Nie lubi dotyku i bycia trzymanym
- Ignorowanie ludzi
- Brak zabawy, której celem jest kontakt z drugą osobą np. akuku
- Sprawia wrażenia „bycie w swoim własnym świecie”
- Obojętność wobec innych
- Nie rozróżnia ludzi
- Unikanie kontaktu wzrokowego
- Brak dzielenia się doświadczeniem tzn. dziecko nie stara się pokazać rodzicom tego co jest dla niego ważne
- Stałe preferowanie samotnej zabawy
- Brak zwracania uwagi na wołanie
- Brak uśmiechu społecznego tzn. uśmiechania się do kogoś i odwzajemniania uśmiechu
- Brak gestykulacji
- Brak mimiki twarzy
- Ma trudność w nauczeniu się powitań i pożegnań np. papa, podanie ręki
- Brak naśladowania lub słabe naśladowanie
- Brak podążania za kierunkiem patrzenia rodzica np. kiedy rodzic pokazuje coś wzrokiem dziecko nie potrafi spojrzeć w o samo miejsce
- Nie wskazuje palcem, aby wyrazić zainteresowanie
Komunikacja
- Brak mowy lub znaczne opóźnienie mowy
- Brak rozmów społecznych
- Utrata wcześniej nabytych słów
- Problemy ze zrozumieniem języka
- Używanie ciała innych jako narzędzia np. kiedy dziecko prosi o pomoc w otworzeniu ulubionego smakołyka, bierze rękę rodzica i kładzie ją na opakowaniu (zamiast użyć słów lub kontaktu wzrokowego)
- Brak gaworzenia w niemowlęctwie
- Echolalia
- Brak używania i rozumienia gestów
Zabawa
- Brak spontanicznej zabawy
- Brak zabawy w naśladowanie
- Brak zabawy w udawanie np. patyk jest samolotem, lalka chce spać
Stereotypowe i powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności
- Rytuały werbalne np. powtarzanie tych samych słów/zdań w nietypowy sposób
- Manieryzmy dłoni i palców – powtarzalne ruchy dłońmi np. trzepotanie dłońmi
- Manieryzmy całego ciała – powtarzalne ruchy całym ciałem np. chodzenie na palcach
- Nietypowe/powtarzalne zajęcia np. wprawianie przedmiotów w ruch wirowy, układanie zabawek w szeregach
- Nietypowe/powtarzalne przywiązanie do przedmiotów np. nie odstępowanie na krok wybranej zabawki
- Protestowanie na zmiany w codziennej rutynie albo w otoczeniu
- Wąskie i intensywne zainteresowania
- Nietypowe lub intensywne reakcje na dźwięki, zapachy, faktury, światło lub inne bodźce np. zakrywanie uszu i płacz w reakcji na zwykłe dźwięki, unikanie dotyku, domaganie się jedzenia tylko jednego rodzaju pokarmów, duża niechęć do dotykania niektórych powierzchni – piasku, plasteliny, mokrych chusteczek, patrzenie na przedmioty w nietypowy sposób (np. pod kątem), wkładanie przedmiotów do ust
Inne zachowania
- Bardzo szybkie rozpraszanie uwagi
- Zmienność zachowania
- Problemy ze snem
- Samookaleczanie
- Nietypowości w zakresie jedzenia np. chęć jedzenia kredek lub odmawianie jedzenia innych pokarmów niż naleśniki
- Nietypowe lęki
- Brak ciekawości
- Uciekanie
- Nadmierna cisza
- Obojętność wobec zwierząt
- Nadmierne podekscytowanie przy łaskotaniu
Więcej o objawach autyzmu przeczytasz w artykule o objawach spektrum autyzmu u starszych dzieci oraz o kryteriach używanych do diagnozowania autyzmu.
Regres w rozwoju
Pilny kontakt ze specjalistą jest konieczny także, kiedy zauważamy tzw. regres w rozwoju, czyli kiedy dziecko traci umiejętności, które wcześniej miało np. mowę, gaworzenie, umiejętności społeczne.
Kiedy regres obejmuje umiejętności społeczno-komunikacyjne np. dziecko przestaje mówić, dziecko przestaje zwracać uwagę na rodzica, dziecko przestaje reagować na swoje imię – to może być charakterystyczne dla autyzmu. Jeśli regres dotyczy również innych umiejętności np. utrzymanie równowagi, chodzenie, samodzielne jedzenie – to może wskazywać na inne problemy. Ważna jest konsultacja z neurologiem. Regres może być objawem chorób tj. Zespół Retta.
Co dalej
Kroki, które mogą podjąć rodzice to:
- Test przesiewowy
- Kontakt ze specjalistą w zakresie wczesnego rozwoju dziecka lub w zakresie spektrum autyzmu
- Diagnoza
- Wczesne wspomaganie rozwoju
Test przesiewowy
Jeśli dziecko ma 16-30 miesięcy możesz wypełnić test przesiewowy M-CHAT na stronie badabada.pl. Test przesiewowy nie jest diagnozą, ale może wskazać czy zachowania dziecka są typowe dla jego wieku czy może dziecko jest w tzw. grupie ryzyka spektrum autyzmu.
Po otworzeniu strony, należy kliknąć w zakładkę „badaj” na samej górze. Następnie wpisujemy wiek dziecka, po czym kilka podstawowych informacji o jego stanie zdrowia. Na kolejnej stronie jest 20 pytań na temat rozwoju. A po kliknięciu „dalej” uzyskujemy wynik z opisową informacją.

Jeśli dziecko uzyskuje wysoki wynik w teście M-CHAT (grupa ryzyka) jest to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą.
Konsultacja ze specjalistą
Rodzice mogą skontaktować się z pediatrą, z psychiatrą (bez skierowania), poradnią psychologiczno-pedagogiczną, psychologiem lub pedagogiem specjalnym. Warto wybrać osoby, które mają doświadczenie w zakresie spektrum autyzmu. Informacje o odpowiednich specjalistach można uzyskać w organizacjach pozarządowymi lub ośrodkach terapeutycznych zajmującymi się autyzmem w regionie.
Diagnoza
Specjalista, po wysłuchaniu rodziców i obserwacji dziecka, może zalecić diagnozę autyzmu. Diagnozę autyzmu stawia psychiatra, jednak często bierze w niej udział kilkuosobowy zespół diagnostyczny. Na spotkania diagnostyczne w ramach NFZ można umówić się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, chociaż zwykle trzeba czekać kilka miesięcy.
Wszystkie informacje o diagnozie znajdziecie w tym artykule: Diagnoza autyzmu.
Wczesne wspomagania rozwoju
Nie trzeba czekać na diagnozę, żeby wspierać rozwój dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest korzystne dla dzieci w spektrum autyzmu, ale także dla dzieci, które mają niewielkie opóźnienia w rozwoju. W praktyce WWR polega np. na zmianie sposobu mówienia do dziecka, zmianie w organizacji jego pokoju oraz proponowaniu zabaw rozwijających umiejętności społeczne i komunikację.
Po uzyskaniu opinii w podani psychologiczno-pedagogicznej można korzystać z darmowych zajęć dla dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Czy to prawda, że dzieci ze spektrum autyzmu dużo płaczą, kiedy są niemowlakami?
Niemowlęta i małe dzieci z autyzmem są bardzo różne. Jedne dużo płaczą i wykazują ciągły niepokój, trudności z zasypianiem, inne są wyjątkowo spokojne.
Czy warto pójść na diagnozę z dzieckiem, które ma 18 miesięcy, czy to jeszcze za wcześnie?
Warto. W tym wieku specjaliści są w stanie rozpoznać spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznanie autyzmu i wczesne wspomaganie rozwoju pomaga dziecku w uczeniu się mowy i nawiązywania relacji.
Czy można rozpoznać autyzm po opóźnieniach w chodzeniu, siadaniu itp.?
Nie. Dzieci ze spektrum autyzmu często mają drobne opóźnienia w kamieniach milowych w rozwoju motorycznym np. trzymaniu główki, raczkowaniu, siadaniu. Wiele dzieci, które rozwijają się typowo ma podobne opóźnienia, dlatego nie świadczą one o autyzmie.
Co robić, kiedy widzisz oznaki autyzmu
Co możemy zrobić, jako rodzice, jeśli jesteśmy zaniepokojeni rozwojem dziecka?
Dowiedz się więcej o rozwoju dziecka. Ponieważ zwykle sprawdzamy rozwój fizyczny i motoryczny dziecka, nietypowy rozwój społeczny może być niezauważony. Jeśli dowiesz się więcej o typowym i nietypowym rozwoju społecznym, łatwiej będzie ocenić, które zachowania są zupełnie zwyczajne, a które powinny skłonić do konsultacji ze specjalistą.
Nie słuchaj rady: “wyrośnie z tego”, “poczekamy i zobaczymy”. Zwykle pierwszą osobą do której udajemy się, żeby porozmawiać o rozwoju dziecka jest pediatra . Mimo, że świadomość autyzmu wzrasta, zdarza się, że pediatrzy doradzają cierpliwość i czekanie. Rodzice często słyszą, że „chłopcy rozwijają się wolniej” lub „wyrośnie z tego”, „ma jeszcze czas”. To prawda, że niepokojące zachowania mogą okazać się zupełnie typowe lub mogą być niewielkimi trudnościami. Jednak czekanie zwiększa stres u rodziców i opóźnia uzyskanie pomocy dla dziecka. Doświadczony diagnosta może wykryć spektrum autyzmu bardzo wcześnie..
Zaufaj intuicji. Jako rodzice obserwujemy dziecko na co dzień. Mamy wiele okazji do zabawy, rozmowy i obserwowania zachowania dziecka w różnych sytuacjach. Jeśli intuicyjnie czujesz, że dziecko zachowuje się nietypowo lub trudno „wejść z nim w kontakt”, to przeczucie jest ważne. Nie każdy psycholog lub lekarz jest specjalistą w zakresie spektrum autyzmu, dlatego zdarza się, że trudno jest znaleźć odpowiednią osobę, która rozwieje wątpliwości i wyjaśni co się dzieje. Zaufanie swojej intuicji oznacza wytrwałe poszukiwanie odpowiedzi, kiedy czujesz, że coś jest nie tak.
Polecane książki:
- Ewa Pisula „Małe dziecko z autyzmem”
- Sally Rogers, Geraldine Dawson, Laurie Vismara „Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM)”
- Ball James „Autyzm a wczesna interwencja. Rzeczowe pytania, życiowe odpowiedzi”
Źródła:
- World Health Organization. (2022). ICD-11: International classification of diseases (11th revision). https://icd.who.int/
- Neurodevelopmental Disorders. (2013). In: Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. American Psychiatric Association.
- Barbaro, J., Dissanayake, C,. (2009). Autism Spectrum Disorders in Infancy and Toddlerhood: A Review of the Evidence on Early Signs, Early Identification Tools, and Early Diagnosis. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics 30(5):p 447-459, October 2009. DOI: 10.1097/DBP.0b013e3181ba0f9f
- Charman, T. & Baird, G. (2002). Practitioner Review: Diagnosis of autism spectrum disorder
in 2- and 3- year old children. J. Psychology and Psychiatry, 43, 289-305. - Gray, K. & Tonge, B. (2001). Review article. Are there early features of autism in infants and
preschool children? J. Paediatr. Child Health, 37, 221-226.
Autor: dr Kinga Ferenc