Objawy autyzmu zwykle są widoczne we wczesnym dzieciństwie (przed 3 rokiem życia). Wczesne oznaki autyzmu można zaobserwować przede wszystkim w rozwoju społecznym i komunikacyjnym. Wczesne wykrycie spektrum autyzmu jest ważne, ponieważ umożliwia dobranie działań wspierających dziecko w dalszym rozwoju.
Wczesne objawy autyzmu to:
Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, ale jednocześnie każde dziecko uczy się określonych umiejętności w tej samej kolejności, np. najpierw siadanie, później stanie a później chodzenie. Takie ważne umiejętności, które dziecko nabywa w toku rozwoju nazywamy kamieniami milowymi. Dziecko powinno osiągać kamienie milowe w określonym czasie, ale nie chodzi o określony tydzień lub miesiąc życia, ale o szerszy zakres np. dziecko może nauczyć się siadania pomiędzy 4 a 9 miesiącem życia. Jeśli dziecko nie opanuje danej umiejętności w określonym zakresie czasu mówimy o opóźnieniach w rozwoju, które są sygnałem do pilnej konsultacji ze specjalistą.
Kamienie milowe opisują nie tylko rozwój motoryczny (czyli naukę chwytania i poruszania się) lub rozwój mowy, ale też rozwój społeczno-komunikacyjny (czyli sposoby na nawiązywanie relacji z ludźmi). Opóźnienia w tym zakresie mogą wskazywać na spektrum autyzmu. Chociaż takie opóźnienia mogą być trudne do zauważenia bez odpowiedniej wiedzy, rodzice często intuicyjnie czują, że „coś jest nie tak”.
Opóźnienia kamieni milowych w rozwoju, które mogą wskazywać na spektrum autyzmu:
Inne wczesne objawy autyzmu, które możemy zaobserwować przed 3 rokiem życia widoczne są w zakresie nawiązywania relacji z ludźmi, komunikacji, zabawy i specyficznych wzorców zachowania. Co ważne, żadne dziecko ze spektrum autyzmu nie wykazuje wszystkich objawów. Nasilenie objawów również jest zróżnicowane. Przykładowo, niektóre dzieci nie nawiązują kontaktu wzrokowego, inne w mniejszym stopniu patrzą w oczy a jeszcze inne patrzą w oczy tylko w niektórych sytuacjach (np. kiedy o coś proszą). Obraz autyzmu może być bardzo zróżnicowany u różnych osób.
Więcej o objawach autyzmu przeczytasz w artykule o objawach spektrum autyzmu u starszych dzieci oraz o kryteriach używanych do diagnozowania autyzmu.
Pilny kontakt ze specjalistą jest konieczny także, kiedy zauważamy tzw. regres w rozwoju, czyli kiedy dziecko traci umiejętności, które wcześniej miało np. mowę, gaworzenie, umiejętności społeczne.
Kiedy regres obejmuje umiejętności społeczno-komunikacyjne np. dziecko przestaje mówić, dziecko przestaje zwracać uwagę na rodzica, dziecko przestaje reagować na swoje imię – to może być charakterystyczne dla autyzmu. Jeśli regres dotyczy również innych umiejętności np. utrzymanie równowagi, chodzenie, samodzielne jedzenie – to może wskazywać na inne problemy. Ważna jest konsultacja z neurologiem. Regres może być objawem chorób tj. Zespół Retta.
Kroki, które mogą podjąć rodzice to:
Jeśli dziecko ma 16-30 miesięcy możesz wypełnić test przesiewowy M-CHAT na stronie badabada.pl. Test przesiewowy nie jest diagnozą, ale może wskazać czy zachowania dziecka są typowe dla jego wieku czy może dziecko jest w tzw. grupie ryzyka spektrum autyzmu.
Po otworzeniu strony, należy kliknąć w zakładkę „badaj” na samej górze. Następnie wpisujemy wiek dziecka, po czym kilka podstawowych informacji o jego stanie zdrowia. Na kolejnej stronie jest 20 pytań na temat rozwoju. A po kliknięciu „dalej” uzyskujemy wynik z opisową informacją.
Jeśli dziecko uzyskuje wysoki wynik w teście M-CHAT (grupa ryzyka) jest to sygnał, że warto skonsultować się ze specjalistą.
Rodzice mogą skontaktować się z pediatrą, z psychiatrą (bez skierowania), poradnią psychologiczno-pedagogiczną, psychologiem lub pedagogiem specjalnym. Warto wybrać osoby, które mają doświadczenie w zakresie spektrum autyzmu. Informacje o odpowiednich specjalistach można uzyskać w organizacjach pozarządowymi lub ośrodkach terapeutycznych zajmującymi się autyzmem w regionie.
Specjalista, po wysłuchaniu rodziców i obserwacji dziecka, może zalecić diagnozę autyzmu. Diagnozę autyzmu stawia psychiatra, jednak często bierze w niej udział kilkuosobowy zespół diagnostyczny. Na spotkania diagnostyczne w ramach NFZ można umówić się w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, chociaż zwykle trzeba czekać kilka miesięcy.
Wszystkie informacje o diagnozie znajdziecie w tym artykule: Diagnoza autyzmu.
Nie trzeba czekać na diagnozę, żeby wspierać rozwój dziecka. Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) jest korzystne dla dzieci w spektrum autyzmu, ale także dla dzieci, które mają niewielkie opóźnienia w rozwoju. W praktyce WWR polega np. na zmianie sposobu mówienia do dziecka, zmianie w organizacji jego pokoju oraz proponowaniu zabaw rozwijających umiejętności społeczne i komunikację.
Po uzyskaniu opinii w podani psychologiczno-pedagogicznej można korzystać z darmowych zajęć dla dziecka w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Niemowlęta i małe dzieci z autyzmem są bardzo różne. Jedne dużo płaczą i wykazują ciągły niepokój, trudności z zasypianiem, inne są wyjątkowo spokojne.
Warto. W tym wieku specjaliści są w stanie rozpoznać spektrum autyzmu. Wczesne rozpoznanie autyzmu i wczesne wspomaganie rozwoju pomaga dziecku w uczeniu się mowy i nawiązywania relacji.
Nie. Dzieci ze spektrum autyzmu często mają drobne opóźnienia w kamieniach milowych w rozwoju motorycznym np. trzymaniu główki, raczkowaniu, siadaniu. Wiele dzieci, które rozwijają się typowo ma podobne opóźnienia, dlatego nie świadczą one o autyzmie.
Co możemy zrobić, jako rodzice, jeśli jesteśmy zaniepokojeni rozwojem dziecka?
Dowiedz się więcej o rozwoju dziecka. Ponieważ zwykle sprawdzamy rozwój fizyczny i motoryczny dziecka, nietypowy rozwój społeczny może być niezauważony. Jeśli dowiesz się więcej o typowym i nietypowym rozwoju społecznym, łatwiej będzie ocenić, które zachowania są zupełnie zwyczajne, a które powinny skłonić do konsultacji ze specjalistą.
Nie słuchaj rady: “wyrośnie z tego”, “poczekamy i zobaczymy”. Zwykle pierwszą osobą do której udajemy się, żeby porozmawiać o rozwoju dziecka jest pediatra . Mimo, że świadomość autyzmu wzrasta, zdarza się, że pediatrzy doradzają cierpliwość i czekanie. Rodzice często słyszą, że „chłopcy rozwijają się wolniej” lub „wyrośnie z tego”, „ma jeszcze czas”. To prawda, że niepokojące zachowania mogą okazać się zupełnie typowe lub mogą być niewielkimi trudnościami. Jednak czekanie zwiększa stres u rodziców i opóźnia uzyskanie pomocy dla dziecka. Doświadczony diagnosta może wykryć spektrum autyzmu bardzo wcześnie..
Zaufaj intuicji. Jako rodzice obserwujemy dziecko na co dzień. Mamy wiele okazji do zabawy, rozmowy i obserwowania zachowania dziecka w różnych sytuacjach. Jeśli intuicyjnie czujesz, że dziecko zachowuje się nietypowo lub trudno „wejść z nim w kontakt”, to przeczucie jest ważne. Nie każdy psycholog lub lekarz jest specjalistą w zakresie spektrum autyzmu, dlatego zdarza się, że trudno jest znaleźć odpowiednią osobę, która rozwieje wątpliwości i wyjaśni co się dzieje. Zaufanie swojej intuicji oznacza wytrwałe poszukiwanie odpowiedzi, kiedy czujesz, że coś jest nie tak.
Polecane książki:
Źródła:
Autor: dr Kinga Ferenc