Wideotrening Komunikacji (VIT – Video Interaction Training) to interwencja terapeutyczna podczas której dorosły (rodzic, terapeuta lub nauczyciel) pracuje z trenerem omawiając nagrania swoich interakcji z dzieckiem. Analizowanie pozytywych momentów w interakcji pomaga lepiej rozumieć podopiecznego i dostosować swoją komunikację do jego potrzeb.
Użycie kamery jest prostym sposobem, który pozwala zobaczyć rzeczywistość z innej perspektywy. Obserwując siebie i dziecko na nagraniu, wychodzimy poza własną rolę w danej sytuacji, dzięki temu dostrzegamy inne wymiary sytuacji. Dobre momenty można zatrzymać, oglądać wielokrotnie i analizować dzięki funkcji zwalniania. Do materiałów można wielokrotnie wracać, analizować powtórnie po kilku miesiącach.
Nagrywanie pracy terapeutycznej jest to proste, dające konkretne pozytywne efekty narzędzie, mimo, że wykorzystanie go budzi zwykle początkowe obawy. W ostatnich latach rozpowszechnienie technologii sprawia, że nagrywanie pracy jest stosowane przez wielu terapeutów i rodziców, niezależnie od metody VIT.
Oglądanie i analizowanie sposobów porozumiewania się:
Nabieranie świadomości własnych mocnych stron sprzyja:
Zwiększenie wrażliwości na potrzeby dziecka:
Metoda VIT możliwa jest do zastosowania wszędzie tam, gdzie do sukcesu potrzebna jest dobra komunikacja między ludźmi. W tej metodzie rodzic/wychowawca pracuje bezpośrednio z trenerem VIT na podstawie nagrań pracy z podopiecznym lub z grupą. Podstawą pracy jest chęć doskonalenia się ze strony rodzica/wychowawcy.
Metoda VIT ma ściśle określone zasady poufności. Filmów nie można udostępniać nikomu, bez pisemnej zgody.
Trenerzy VIT to osoby, który przeszły dwustopniowe szkolenie. Szkolenie obejmuje pracę przez kilka miesięcy pod superwizją osoby przeszkolonej jako Superwizor VIT. W Polsce jest tylko kilka osób z takimi uprawnieniami.
Metoda VIT wywodzi się z praktyki. Powstała w Holandii, stosowana była początkowo w domach dziecka, odniosła widoczne efekty i szybko zdobyła uznanie. Obecnie stosuje się ją w wielu krajach Europy. Niektóre specjalistyczne placówki tj. poradnie, szkoły, ośrodki terapeutyczne dla osób ze spektrum autyzmu stosują VIT jako formę wewnętrznego szkolenia się kadry. Metoda jest uzasadniona teoretycznie m.in na podstawie teorii uczenia się i teorii empowerment.
Praca z trenerem VIT ma kilka etapów:
W zależności od potrzeb i dynamiki pracy wykonuje się kilka – kilkanaście nagrań i omówień.
Metoda VIT pod nazwą Video Interaction Guidance stosowana jest powszechnie Wielkiej Brytanii w pomocy społecznej, szkolnictwie, rodzinach z dziećmi problemami wychowawczymi, placówkach wspierających osoby z niepełnosprawnością.
Film (po angielsku) przedstawia metodę oraz jej zastosowanie.
Co myślicie o VIT? Jakie macie doświadczenia z nagrywania siebie podczas ćwiczenia z dzieckiem?