1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera - Ellen Notbohm i Veronica Zysk
Książka “1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i Zespołem Aspergera” odpowiada na pytania i dylematy wychowawcze, z którymi mierzą się rodzice dzieci w spektrum autyzmu.
Ellen Notbohm jest mamą dwóch chłopców z zaburzeniami rozwoju (jeden z nich ma autyzm a drugi ADHD), pisarką i doradcą do spraw komunikacji, autorką książki “10 rzeczy, które chciałoby Ci powiedzieć dziecko z autyzmem”. Książka zdobyła uznanie w środowisku osób związanych z autyzmem na całym świecie.
Veronica Zysk jest od ponad 25 lat związana zawodowo z tematem autyzmu. Jako pomysłodawczyni oraz redaktorka naczelna magazynu na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu “Autism Asperger’s Digest” od lat poznaje historie rodzin i nauczycieli.
Te dwie osoby łączy wieloletnia przyjaźń oraz wieloletnia wymiana poglądów i doświadczeń związanych z autyzmem.
Pomysły zgromadzone w książce dotyczą:
W książce znajdziemy pomysły na jak najlepsze organizowanie wydarzeń, które mogą przysparzać trudności np. wizyta u fryzjera, wizyta w szpitalu, urządzenie pokoju.
Część dotycząca szkoły i pomysłów przydatnych dla nauczycieli ma prawie 100 stron.
Rozwijanie umiejętności społecznych oraz komunikacji opisane jest szczegółowo w 2 rozdziałach. Autorki poruszają tematy tj. umiejętność dzielenia się, kontrolowanie złości, jak protestować, nauka zadawania pytań, komplementy.
Niektóre z tematów poruszanych w książce:
Pomysły na prezenty urodzinowe dla dziecka ze spektrum autyzmu.
Zaburzenia snu i jak sobie z nimi poradzić?
Jak rozmawiać o śmierci z dzieckiem autystycznym?
Nauka zadawania pytań i komentowania.
Sposoby na zmniejszenie lęku separacyjnego.
Jedzenie w restauracji a autyzm.
Jak wykorzystać lepienie bałwana do nauki umiejętności społecznych?
Jakie książki wybrać dla dziecka z ADS? Autorki podają listę proponowanych publikacji
Część dotycząca integracji sensorycznej zawiera pomysły na łatwe w przygotowaniu zabawy sensoryczne oraz wyjaśnienia dlaczego dane ćwiczenie jest ważne dla rozwoju. Wiele z proponowanych zadań ma formę prostych aktywności, w które rodzice i dzieci angażują się na co dzień.
Część dotycząca zachowania opisuje trudności i sposoby na rozwiązywanie problemów z zakresu wychowania dziecka w spektrum oraz z zakresu tzw. trudnych zachowań.
Wstęp do książki napisała Temple Grandin. Temple opisuje w jaki sposób wiele z pomysłów zebranych w tej książce, stosowane było przez jej mamę oraz nauczycieli. Opisuje jak odbierała własną “terapię” w dzieciństwie.
Ze wstępu Temple Grandin:
“Tytuł niniejszej książki obiecuje, że czytelnik znajdzie w niej 1001 dobrych pomysłów, co wydaje się dość odważnym założeniem. Tymczasem tylna strona okładki niniejszego drugiego wydania mówi aż o 1800 pomysłach. Każdy, kto przeglądał publikacje na temat autyzmu, mógłby poddać w wątpliwość, że dwie autorki zgromadziły tak wiele porad, z których wszystkie są “dobre”, ale muszę przyznać, iż ta książka zdaje egzamin.
Kiedy byłam mała, moja mama i nauczyciele stosowali wiele metod opisanych w tej wspaniałej książce. Rozumieli oni, że w procesie nauczania dziecka z autyzmem kreatywność, cierpliwość i zrozumienie, a także niekończące się poszukiwania pomysłów i strategii, które miały sens dla mnie, były najlepszym sposobem, by pomóc mi stać się spełnioną osobą jaką jestem dzisiaj.”
My również gorąco polecamy każdemu nauczycielowi i rodzicowi 🙂
W tym roku książka wydana została w języku polskim przez Wydawnictwo Uniwersystetu Jagiellońskiego.