ADHD to zaburzenie rozwoju, które charakteryzuje się trudnościami w koncentracji uwagi, impulsywnością oraz dużą aktywnością ruchową. Coraz więcej dzieci otrzymuje jednocześnie diagnozę ADHD oraz autyzmu.
Rodzicom łatwo zagubić się w różnych diagnozach, dlatego przybliżamy informacje na temat ADHD.
ADHD to skrót od angielskiego Attention Deficit Hyperactivity Disorder to znaczy zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami koncentracji uwagi. W Europie częściej używa się nazwy Zespół hiperkinetyczny lub Zaburzenia hiperkinetyczne. Wszystkie te nazwy oznaczają to samo.
Autyzm może współwystępować z ADHD, to oznacza, że osoba może mieć jednocześnie obie diagnozy. Współwystępowanie ADHD z autyzmem określa się na ok. 30% – 50%. Zdarza się, że osoba autystyczna ma niektóre symptomy ADHD, ale nie jest to pełny obraz. U młodszych dzieci zachowania związane ze spektrum autyzmu mogą przypominać symptomy ADHD.
ADHD charakteryzuje się wzmożonym pobudzeniem ruchowym (tzw. hiperaktywność), nadmierną reaktywnością emocjonalną oraz zaburzeniami uwagi. Istnieją 3 różne typy ADHD.
Dziecko ma duże trudności w koncentrowaniu uwagi, ale nie jest nadruchliwe i impulsywne. Może to być osoba cicha, siedząca w kącie klasy, pozornie wydaje się, że nie rozumie materiału szkolnego i „buja w obłokach”.
Dziecko jest nadruchliwe i impulsywne, ale jest zdolne do koncentrowania uwagi. Ma ciągłą potrzebę ruchu i wykazuje żywe reakcje emocjonalnie. Najlepiej czuje się w zajęciach w których można ruszać się bez skrępowania.
Ostatni typ ADHD łączy 3 objawy: nadruchliwość, impulsywność i zaburzenia koncentracji uwagi. Ten typ występuje najczęsciej.
Mit: Wszystkie dzieci z ADHD są nadpobudliwe ruchowo.
Wiele dzieci z ADHD cechuje nadpobudliwość ruchowa, ale niektóre dzieci z tą diagnozą nie są nadpobudliwe ruchowo. Dzieci u których przeważają zaburzenia koncentracji uwagi mogą być spokojne i wydawać się obojętne i pozbawione motywacji.
Mit: Dzieci z ADHD mogą skoncentrować się i uspokoić, jeśli bardzo się starają.
Dzieci mogą bardzo starać się być „grzeczne”, ale mimo to nie są w stanie pozostać w miejscu lub skupić się na wykonywaniu zadań.
Mit: ADHD leczy się za pomocą leków.
Leki powinny być stosowane rzadko, jedynie w ściśle określonych, uzasadnionych przypadkach. Podstawowymi metodami pomagania są: terapia pedagogiczna, psychologiczna, dostosowanie środowiska szkolnego, odpowiednie metody wychowawcze.
Zachowania dziecka, które są symptomami ADHD (na podstawie klasyfikacji diagnostycznej DSM)
Objawy ADHD związane z koncentracją uwagi mogą powodować, że dziecko nie jest w stanie wykonać zadania od początku do końca, zwłaszcza jeśli jest to zadanie nieciekawe. Dziecko przeskakuje od zadania do zadania, nie kończąc żadnego. Często zaburzenia koncentracji uwagi pogarszają się w niespokojnym środowisku np. kiedy w klasie panuje gwar lub inni uczniowie chodzą po sali. Zachowanie wskazujące na zaburzenia z zakresu koncentracji uwagi to:
Objawy związane z nadruchliwością są najłatwiejsze do zauważenia. Dziecko jest ciągle w ruchu, kiedy musi się zatrzymać w miejcu np. siedzieć w ławce stale kręci się, porusza nogami lub palcami u rąk.
Dzieci z ADHD mogą mieć problemy z samokontrolą, przez to nie potrafią czekać na swoją kolej lub raz po raz przerywają rozmowę. Dzieci mogą reagować przesadnie na drobne rzeczy, wpadać w skrajne nastoje. Objawy związane z impulsywnością:
ADHD zwykle rozpoczyna się we wczesnym dzieciństwie przed 7, przed 5 lub przed 2 rokiem życia. Im młodsze dziecko tym wyraźniej wysuwają się na pierwszy plan zaburzenia ruchowe, a im starsze- zaburzenia w zakresie koncentracji uwagi i życia emocjonalnego. Objawy ADHD utrzymują się w okresie dojrzewania u około 70% osób w dorosłym życiu u około 30%. Chłopcy częściej „wyrastają” z ADHD.
Dla rodziców osób ze spektrum autyzmu, których dotyczy temat ADHD polecamy artykuł o wspieraniu dziecka z nadpobudliwością.
Źródła: