Metoda Dobrego Startu (MDS) wykorzystuje rytm, muzykę, obrazy i ruch do wspierania rozwoju dziecka. Bazuje na uczeniu się przez wszystkie zmysły. Metoda Dobrego Startu rozpowszechniła się w Polsce dzięki prof. Marcie Bogdanowicz. Pierwowzorem była francuska metoda Le Bon Depart.
Metoda stosowana jest podczas zajęć terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz w przedszkolach i młodszych klasach szkolnych. Z elementami MDS możecie spotkać się podczas zajęć grupowych dla dzieci ze spektrum autyzmu w szkołach i poradniach, dlatego przedstawiamy ogólne założenia metody.
Metoda pomaga usprawniać 3 analizatory, czyli kanały za pomocą których dziecko uczy się: słuchowy, wzrokowy, ruchowy.
Dodatkowo metoda ma pozytywny wpływ na umiejętności rozwijające się intensywnie w dzieciństwie:
Ćwiczenia MDS równocześnie działają rozwijająco na procesy poznawcze:
Integracja: kluczowe w Metodzie Dobrego Startu jest wykorzystanie wszystkich 3 elementów. Zapewnia to jednoczesny rozwój wielu umiejętności i ich harmonizowanie.
Ćwiczenia MDS mają kilka różnych wersji:
Zajęcia MDS prowadzone są głównie w grupach, rzadko indywidualnie. W przedszkolu zajęcia stosuje się w celu przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania. Metoda ma kilka poziomów trudności. Pracę rozpoczyna się od najprostszej wersji „Piosenek i rysunków”, żeby następnie przejść do figur geometrycznych i ostatecznie do opracowania liter.
Jakie są Wasze doświadczenia z Metodą Dobrego Startu?
Źródła: