Wczesne wspomaganie rozwoju (WWR) to działania terapeutyczne na rzecz dziecka, od momentu wykrycia cech niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia nauki w szkole (0-7 rok życia). W ramach systemu edukacji można korzystać z darmowych zajęć z terapeutą (psychologiem, pedagogiem, logopedą) dla dziecka w spektrum autyzmu, po dopełnieniu kilku formalności.
Jakie kroki podjąć, żeby uzyskać WWR?
Dziecko z zaburzeniami rozwojowymi, problemami zdrowotnymi, niepełnosprawne ma prawo do wczesnego wspomagania rozwoju (w skrócie WWR), zapewnianego przez system oświaty.
W celu uzyskania takiego wsparcia, należy zgłosić się do Poradni psychologiczno – pedagogicznej po opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Dla dzieci w spektrum autyzmu lub podejrzeniem autyzmu opinie o WWR wydają:
Jeśli w Waszym mieście istnieje specjalistyczna poradnia dla dzieci w spektrum autyzmu, właśnie do niej należy się udać. Jeśli nie, należy udać się do najbliższej poradni.
Przykładowy wniosek o wydanie opinii o WWR z Poradni nr 20 w Warszawie
Każda poradnia informuje, zwykle na stronie internetowej, jak powinien wyglądać wniosek oraz jakie dokumenty do niego dołączyć. Zazwyczaj można wydrukować wzór wniosku oraz wypełnić go odręcznie.
W wyznaczonym terminie odbywa się posiedzenie zespołu orzekającego. Kilku specjalistów bada dziecko i na podstawie badania wydaje opinię.
Wczesne wspomaganie obowiązuje od momentu wykrycia cech niepełnosprawności do momentu rozpoczęcia nauki w szkole. Obejmuje 4-8 godzin miesięcznie pracy dziecka z różnymi specjalistami – logopedą, psychologiem, pedagogiem, fizjoterapeutą. Ilość godzin powinna być dobrana w zależności od potrzeb i możliwości psychofizycznych danego dziecka. Zajęcia w ramach WWR są bezpłatne.
Zajęcia odbywają się indywidualnie z dzieckiem i rodziną lub od 3 roku życia w małych grupach. Wczesne wspomaganie rozwoju mogą prowadzić poradnie psychologiczno- pedagogiczne, przedszkola i szkoły. Z dziećmi poniżej 3 roku życia zajęcia mogą być prowadzone w domu.
Niestety w praktyce rodzice mogą napotkać trudności w uzyskaniu WWR: w otrzymaniu wsparcia w konkretnej placówce (brak dotacji samorządowej dla danej placówki), kolejki i długi czas oczekiwania, różniące się wymagania formalne. System WWR nie jest jednolity, dlatego najlepiej zdobywać informacje w poradniach – lokalnych i wyspecjalizowanych w autyzmie.
Wyzwaniach systemu wczesnego wspomagania rozwoju w Polsce: