Centralna koherencja - składanie rzeczywistości z puzzli
Centralna koherencja - składanie rzeczywistości z puzzli

Centralna koherencja - składanie rzeczywistości z puzzli

2 sierpnia, 2015

Centralna koherencja (spójność) oznacza umiejętność składania wielu informacji, które docierają do naszego mózgu w całość. Poszukiwanie ogólnego sensu/kontekstu sytuacji jest przejawem silnej centralnej koherencji. Hipoteza słabej centralnej koherencji w autyzmie pozwala nam lepiej rozumieć niektóre zachowania dzieci i dorosłych z diagnozami ze spektrum autyzmu.

Czym jest centralna koherencja

Koherencję często opisuje się za pomocą metafory lasu: słaba centralna koherencja jest to widzenie drzew a niedostrzeganie lasu, silna – widzenie lasu a niedostrzeganie drzew.

Kiedy podchodzi do Ciebie na ulicy obcy mężczyzna, szukasz kontekstu sytuacji, dzięki temu staje się dla Ciebie zrozumiała. (1) Jeśli mężczyzna ma plecak i trzyma mapę miasta i przewodnik, prawdopodobnie jest turystą i zapyta o drogę do zabytku, którego poszukuje. Wiesz jak się poczuć i zachować: wiele razy udzielałeś takich informacji, zareagujesz serdecznością, żeby gość poczuł się dobrze. (2) Jeśli mężczyzna zatacza się i ma podartą kurtkę, najpewniej Twoja reakcja i odbiór sytuacji będą zupełnie inne.

Osoba ze słabą koherencją centralną nie dostrzega całego kontekstu i w obu przypadkach może koncentrować się na jednym wrażeniu np. na kolorze spodni podchodzącego mężczyzny. Zachowanie tej osoby nie będzie dostosowane do sytuacji.

Centralna koherencja w autyzmie

Wiemy, że wiele osób w spektrum autyzmu postrzega świat poprzez zmysły w nietypowy sposób. Badacze chcieli dowiedzieć się w jak wygląda sposób organizowania informacji, które docierają ze zmysłów do mózgu z wiedzą, którą już mają.

W jednym z eksperymentów dzieci układały dwa rodzaje puzzli. Jedne z prostokątnymi elementami i rysunkiem a drugie z elementami bez obrazka, ale o kształcie, który zwykle mają puzzle. Dzieci z autyzmem lepiej niż rówieśnicy układały puzzle drugie, układanie ich sprawiało im większą satysfakcję. Dzieci nie zwracały uwagi na kontekst – co układają i co wyłoni się z gotowego obrazka, a jedynie na szczegół – kształt puzzla.

Co wynika z zaburzeń centralnej koherencji

Jakie znaczenie ma centralna koherencja? Styl myślenia cechujący się słabą centralną koherencją rzutuje na sposób uczenia się i kontaktowania z ludźmi. Może wyjaśniać niektóre z objawów autyzmu i związanych z nimi zachowań np.

  • trudności w rozpoznawaniu twarzy
  • trudności w reagowaniu na polecenia kierowane do całej klasy
  • poznawanie z upodobaniem detali tematów własnych zainteresowań
  • mylenie zaimków (kiedy użyć „ja” a kiedy „ty” zależy od kontekstu sytuacji)
  • wychwytywanie szczegółów o których inni nie pomyśleli

Co o tym myślicie? Czy dostrzegacie zachowania dzieci, które można wyjaśniać zaburzeniami centralnej koherencji?

Objawy autyzmu - czy moje dziecko ma autyzm?

Objawy autyzmu - czy moje dziecko ma autyzm?

Artykuł opisuje wczesne zachowania dzieci, które mogą zaniepokoić rodziców i skłonić do kontaktu ze specjalistami. W spektrum autyzmu, wczesne wykrywanie ma ogromne znaczenie. Mózg małego dziecka jest bardzo podatny na kształtowanie (plastyczny) i wczesne rozpoczęcie terapii jest korzystne dla dziecka.
Badanie teorii umysłu w autyzmie

Badanie teorii umysłu w autyzmie

Codziennie, nie koncentrując się na tym świadomie, analizujemy skomplikowane relacje międzyludzkie. Zastanawiamy się co inni mają na myśli, co chodzi im po głowie. Ta umiejętność nazywana jest teorią umysłu. Psychologowie od lat 80. przeprowadzili serię ciekawych badań w celu odpowiedzi na pytanie: czy objawy autyzmu można tłumaczyć wiedzą z zakresu teorii umysłu?
Wsparcie informacyjne dla rodziców dzieci w spektrum autyzmu
Polski Autyzm © 2021